Rijbewijs en laadvermogen

Het ‘standaard’ rijbewijs (B) zoals de meeste mensen die hebben, is geldig voor het besturen van campers met een toegestaan maximum massa van 3500 kg. Leidend daarbij is het gewicht zoals dat staat vermeld op het kentekenbewijs. Staat daar op dat de toegestaan maximum massa 3500 kg is, dan is dus sprake van een geldig rijbewijs. Staat er op het kentekenbewijs een maximum toegestane massa van meer dan 3500 kg, dan is er geen sprake van een geldig rijbewijs. In dat geval is het rijbewijs C noodzakelijk.

U heeft een camper met een op het kentekenbewijs vermeld toegestaan totale massa van 3500 kg, maar waarbij de werkelijke totale massa door belading over de 3500 kg heen gaat. Het is zeker niet ondenkbaar wanneer alle tanks (water en brandstof) gevuld zijn, in combinatie met de bepakking, dat de toegestane maximum massa van 3500 kg wordt overschreden. Stel dat de camper met bepakking en gevulde tanks in werkelijkheid een totale massa heeft van 3750 kg. In die situatie is er nog steeds sprake van een bestuurder met een geldig rijbewijs (gewicht op het kentekenbewijs is leidend).

Belading
Over belading van caravans is een veel voorkomend probleem. De oorzaak is vaak dat het werkelijk leeggewicht van de caravan veel hoger is dan men denkt. Bij bestaande caravans staat dit op de kentekenbewijs (massa rijklaar G). Ook via de website van de RDW is het gewicht op te vragen. Bij nieuwe caravans moet u op de gegevens in de folder vertrouwen.

Wat de caravan maximaal mag wegen staat op het kenteken onder toegestane maximale massa (F.2). Meestal is dit gelijk aan de massa genoemd onder F.1 maar niet altijd. Is de massa onder F.1 hoger dan kunt u dit eenvoudig laten aanpassen via de RDW.

Leeg of rijklaar gewicht?
Hoeveel uw lege caravan in het echt weegt is nooit helemaal duidelijk. Bij oudere caravans (van voor 1995) is het gewicht van de koelkast en de kachel (>50 kg) niet meegenomen. Maar ook bij nieuwere caravans zijn zaken die u als vanzelfsprekend vindt zoals bijvoorbeeld een opstapje, reservewiel, krik of extra optiepakketten en accessoires niet meegenomen in het gewicht zoals dat in de folder of zelfs op het kenteken staat. Bedenk ook dat de caravan bij de type goedkeuring onder ideale omstandigheden is gewogen en dat vaak door vocht deze in de praktijk zwaarder is. Bovendien mag er een marge van 5% zitten tussen het opgegeven leeggewicht en het werkelijk leeggewicht. De ervaring leert dat soms een caravan wel eens 100 kg zwaarder is dan men denkt.

De hoeveelheid bagage die u kunt meenemen is dus niet automatisch het verschil tussen wat de caravan mag wegen (F.2) en wat die leeg weegt (G). De enige manier om daar wel achter te komen is dus om de caravan zelf te (laten) wegen!

Bron: https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/regelgeving-lading-overbelading-en-de-nkc-polis/

Service aanvraag Offerte aanvragen

Snel weer onderweg

We maken gebruik van de modernste reparatietechnieken. Wij bieden u betaalbare, effectieve en veilige oplossingen om snel weer met uw caravan of camper op weg te kunnen

Voorbeelden van rijbewijs en laadvermogen

Bekijk hieronder enkele voorbeelden van rijbewijs en laadvermogen.

Alphen:

Bielzenspoor 1

Autoschade
Bakwagenschade
WePaintYourParts

Meer informatie

Goirle:

James wattstraat 1

Autoschade

Meer informatie

Riel:

Dorpstraat 63a

Caravan schade, Onderhoud & Keuring
Camper schade, Onderhoud & APK
Aanhangwagen, Onderhoud & Keuring

Meer informatie